Geen structurele subsidie meer, jammer!

structurele subsidieEr lagen mooie plannen: ‘Jungleboek’ een ontroerend verhaal over Mowgli en zijn weg naar volwassenheid in de jungle van het leven. Er was al een script met prachtige liedteksten van Marjet Huiberts. Het zou een lekker swingende voorstelling zijn geworden, we waren al aan het repeteren met een Zuid-Amerikaanse band.

Na de succesvolle samenwerking met de Kift in ‘Kees de Jongen’ wilden we nog een keer samen een opera maken: Over de Eerste Wereldoorlog, maar dan gezien vanuit een kind die door België zwerft op zoek naar zijn hond.

Of de ‘Mattheus Passion’ voor kinderen, maar dan verteld door Judas die zichzelf verdedigt bij de hemelpoort. Harrie Geelen schreef een geniaal script! Ook dat gaat even in de ijskast, maar die wil ik nog wel gaan doen. Dit is de kans om jongeren kennis te laten maken met het genie van Bach.

Zonder structurele subsidie wil ik ook blijven spelen daarom herneem ik mijn eerdere voorstellingen.

Dit seizoen was het ‘Idomeneo’, mijn allereerste muziektheatervoorstelling. Die opera is tijdloos en net als 23 jaar geleden nog steeds een hit. Ik bewaar mijn decors in grote containers in de tuin. De stormmachine van Poseidon, samengesteld van oude ziekenhuisbedden en wasmachineonderdelen, had door de roest een mooi patinee gekregen.

Komend seizoen herneem ik ‘Carmen’. Nog zo’n hit uit die eerste tijd. Nu gaat het een flamencofeest worden. Er doen 5 danseressen mee, een flamencogitarist en een -zangeres. Natuurlijk ook een saxofoonkwartet dat de muziek van Bizet gaat spelen. Twaalf man op het toneel, die vermenging van klassiek en flamenco beloofd heel spannend te worden.

Nu ik toch eerdere succesvoorstellingen aan het hernemen ben, denk ik dat ik daarna doorstoot met ‘De Toverfluit’ en ‘Fidelio’, worden jongeren van nu hopelijk net zo operagek als ik zelf ben.

Frank

, ,