Programmeurs

Carmen bij u in het theater?

Frank Groothof’s ‘gouden ouwe’, Carmen van Bizet, in een geheel nieuwe versie!
Met medewerking van Flamenco Con Mil Amores en Het Syrène Saxofoonkwartet.
Een uitbundige, ontroerende en multidiciplinaire opera voor íedereen vanaf 7 jaar.

Syrene-staandHet Syrène Saxofoonkwartet bestaat uit vier jonge dames, Femke IJlstra, Lotte Pen, Annelies Vrieswijk, Aukelien Kleinpenning, die elkaar hebben leren kennen op de conservatoria van Amsterdam en Utrecht. Zij hebben zich vernoemd naar de Sirenen uit Homerus’ Odyssee. Syrène heeft al een hoop succesvolle concerten gegeven waaronder in het Concertgebouw, het Bimhuis, Muziekgebouw aan het IJ en de Muziekcentra Vredenburg en Frits Philps Eindhoven. Dit reislustige kwartet heeft daarnaast ook opgetreden in Berlijn, Parijs en in St. Petersburg.

Hoor maar!

Flamenco con Mil Amores is een collectief van Spaanse, Duitse, Nederlandse en Vlaamse flamenco-artiesten die al vele jaren met elkaar samenwerken. Aan Carmen doen mee:
Jorinde Cielen, Dorinda Dijs, Karin Ey, Antje Herber, Mirjam Venhuizen: dans, spel en zang
Edsart Udo de Haes: gitaar
Maria Marin: cante flamenco

De pers over Carmen bij de eerste première in 1995

Hartstocht en ontrouw, verraad en wraak zinderen over de speelvloer, de karakters zijn uitgesproken en de belangen tegenstrijdig en de setting met zigeuners en smokkelaars is romantisch. En dan is er die muziek die zo meeslepend is dat Carmen misschien wel de meest meegehumde opera ter wereld is. (…) Het is genieten geblazen, vooral van Groothof’s talent en zijn vermogen om ons dingen en mensen te laten zien die er helemaal niet zijn. Zelfs in de zaal ga je verliefd zitten kijken naar de bezem, die getooid met een roos in de beschermende arm van José onmiskenbaar de mooiste vrouw van Spanje is. (NRC Handelsblad, 1995)

De voorstelling is onderhoudend en ontwapenend(…)Groothof is vast van plan om het jeugdige deel van zijn toeschouwers warm te maken voor het verhaal en de muziek van Carmen. Hij gaat echter niet op zijn hurken zitten, maar neemt zijn publiek volkomen serieus. Hij presenteert spekkies èn bonbons.(Leidsch Dagblad, 1995)

Zelfs het dramatische slot blijft de jeugd niet bespaard. Maar daarvoor zijn er al zóveel knipoogjes gegeven en is er al zó vaak ingespeeld op wat kinderen bezig houdt, dat de apotheose niet te hard aankomt. Niettemin zal het verhaal zelden zo helder zijn verteld. (…) En net als in de vorige operaprodukties toont hij een en al originaliteit. Zelfs voor de grote massascène heeft hij een oplossing waar regisseurs van grote operaproducties nog van zullen opkijken. (Twentse Courant, 1996)

Carmen bij u in het Theater?

Bel of mail ons voor prijsinformatie en beschikbaarheden!

Vrijeval@frankgroothof.nl / telefoonnr: 0299 621462